Effectieve zzp marketing: voor zelfstandige ondernemers die nog meer te doen hebben

zeg zzp'er, welke hoed draag jij vandaag

Zzp’ers dragen vele hoeden en zijn van vele markten thuis. Zet vandaag je marketinghoed maar op!

Gefeliciteerd! Je bent een zelfstandige professional. Doorgaans ben je dan directeur bent van je eigen bedrijf – EN poetsvrouw – EN administratief medewerker EN sales-professional EN marketeer EN , EN EN
. Daardoor weet je weet als geen ander: als klein bedrijf draag je vele petten en die wissel je soms sneller dan je zelf kunt bijhouden. Daarom is het handig wanneer je een heldere focus hebt wanneer je aan een van je vele taken werkt. Dus kijken we vandaag naar waar je de focus voor je online zzp marketing op kunt leggen.

Wat is het doel van je online zzp marketing?

Als bedrijf is je eerste focus: omzet. Tenminste…dat zou het moeten zijn 😉 Je bedrijf kan niet goed draaien zonder voldoende inkomsten. Daarom maken we in dit voorbeeld het  â€˜verhogen van omzet’  het primaire doel van deze zzp online marketing of leadgeneratie strategie. In geval dat je je achter de oren krabt bij het woord ‘lead generatie – dit zegt Wikipedia erover: “betreft alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiĂ«le klanten.” In de zakelijke markt is dit vaak een specifieke online verkoopactiviteit. Wanneer je tot een succesvolle online lead generatie wilt komen is het belangrijk dat hetgeen jij aanbiedt goed aansluit bij waar je doelgroepen naar op zoek zijn. Kortom: jouw aanbod moet kloppen. Laten we daar eens een blik op werpen.

Werk hiervoor de volgende zaken in wat meer detail uit, dit noem je positioneren:

  • waar sta ik voor, wie ben ik als mijn bedrijf en welke oplossingen bied ik mijn klanten?
  • wie zijn mijn 5 belangrijkste klant typen
  • welke problemen los ik voor hen op? Let heel goed op dat je niet in de valkuil stapt om over jouw diensten of producten te praten 
.denk vanuit je klanten!

Wat doen je zzp concullega’s?

Als je weet waar je voor staat en wat je jouw doelgroepen te bieden hebt, neem dan eens een kijkje bij de zzp marketing van je concullega’s. Want, wat doen zij online en waar doen ze dat? Wat valt op? Is er iets wat voor hen heel goed werkt? Uiteraard meet je je met concullega’s die de lat net wat hoger hebben liggen dan die van jezelf. Kijk naar hun website, social media kanalen, of ze een blog hebben en noteer andere zaken die je opvallen.

Nulmeting van je zzp marketing

De volgende stap is om je huidige marketingactiviteiten meetbaar te maken.

Je hebt inzage nodig in:

  • Google analytics (wat gebeurt er op jouw website?)
  • Analytische gegevens van social media kanalen
  • Data van je digitale nieuwsbrief of andere systemen die je gebruikt

Heb je toegang, dat ga je zo goed mogelijk deze gegevens invullen. Hierin kies ik voor een periode van 6 maanden, omdat je dan een beter inzicht krijgt in gemiddelden. Je weet zelf vast nog wel hoeveel mensen je via je website hebben gemaild – of evt. klant zijn geworden. Hou rekening met wat jij aanbiedt. Als jij trajecten aanbiedt die meer dan 2500 per maand kosten, dan is het binnenhalen van 8 leads in een half jaar misschien wel prima. Wanneer je diensten of producten levert die een hoger volume nodig hebben om van te kunnen leven, dan zou je je een keertje achter je digitale oren moeten krabben.

Voorbeeld nulmeting

WATAANTAL (in 6 maanden)
Total traffic3500
Direct traffic500
Organic traffic500
bezoekers via google ads/facebook of andere advertenties2500
Totaal aantal aanvragen in periode van 6 maanden20
Totaal aantal nieuwe klanten/verkopen  uit je online marketing in 6 maanden3

Succesvolle zzp marketing

weet wat is er nodig voor een online lead met deze eenvoudige online conversie berekening

Wanneer je propositie klopt, je je klanten blij maakt met wat je te bieden hebt en dit helder op je website staat dan kun je gaan kijken naar wat je kunt doen om het toeval een handje te helpen. Start met het uitfilteren hoe mensen op je site komen. Stel in het rekenvoorbeeld hierboven dat je 3500 pagina views hebt in 6 maanden (total traffic), waarvan 500 direct traffic (dat zijn mensen die de naam van je bedrijf kennen en dus direct op je site terecht komen), en voor het gemak ook 500 organisch verkeer (mensen die jou via google vinden) en 2500 paginaviews via google ads en social media advertenties. dan kun je berekenen hoeveel webverkeer je nodig hebt voor een lead.

Reken uit:

  • hoeveel % van het totaal aantal website bezoekers vraagt iets aan?
  • en welk % van die aanvragers wordt klant/koper
  • vervolgens bereken je hoeveel website bezoekers je nodig om het aantal aanvragen te verdubbelen

Als je deze gegevens hebt, kun je hier een budget tegenover stellen om advertentie campagnes mee op te zetten en doorberekenen wat redelijke kosten zijn per gegenereerde lead. Onthoud dit: ook als klein bedrijf zul je moeten investeren in tijd, geld, content en advertenties om online leads te genereren.

Succesvulle online leadgeneratie met de Social Marketing Doctors

Ligt de online rode loper uit voor jouw klanten. Weten ze waar ze jou kunnen vinden en wat je hen te bieden hebt?

10 tips voor de meeste effectieve zzp marketing lead generatie

Je wilt natuurlijk weten wat het beste werkt om meer leads uit je online marketing te halen. Bij deze 10 tips uit de Social Marketing Doctors-praktijk:

  1. Online marketing is omni-channel – je zet meerdere kanalen in en deze zijn goed aan elkaar verbonden. Globaal genomen heb je kanalen waar je mensen bereikt zoals Instagram, LinkedIn en Facebook en je hebt een plek waar de conversie plaats kan vinden: meestal je website. Sluit deze systemen goed op elkaar aan, zodat je alles goed door kunt meten.
  2. Is je website wel klaar voor conversie? Zorg dat deze up-to-date is en dat je een leadpagina (een speciale landingspagina die bijvoorbeeld aansluit bij een actie die je op social media hebt uitgezet). De pagina maakt je prospects lekker met iets extra’s wat verband houdt met jouw diensten en/of producten. Je laat hier meteen zien waar je voor staat.
  3. Zorg dat je website bezoekers zo min mogelijk hoeven te zoeken. Stuur ze direct naar een pagina die over hetgeen gaat wat je hen beloofd hebt. De worst die je ze hebt voorgehouden, die zit niet verstopt. Bam, hier heb je ‘m. Het e-book, de checklist, je tips…geef ze iets van waarde in ruil voor hun e-mailadres. Want dat is de eerste stap. Dit noem je een ‘leadmagnet.’ Op de site van de Social Marketing Doctors kun je een meer gedetailleerde uitleg over ‘leadmagnets’ gratis downloaden.
  4. Gebruik een marketing methode om een gevoel van schaarsheid of urgentie op te wekken bij je prospects. Bijvoorbeeld FOMO (Fear Of Missing Out), Sense of Urgency (ik moet nu handelen anders is het aanbod voorbij). Hier zijn wat gave voorbeelden.
  5. Bereid iets goeds voor. Waar laat jij zelf je email adres voor achter? Bedenk een ‘lead magneet’ passend bij je doelgroep en jouw kennis. Maak een pdf van de file die je wilt aanbieden.
  6. Zorg dat je je merk herkent. Het oog wil ook wat > gebruik mooie beelden passend bij huisstijl.
  7. Automatiseer het proces. Met een beetje focus kan dat heel eenvoudig, bijvoorbeeld al met een gratis variant van het email programma Mailchimp.
  8. Deel hetgeen je te bieden hebt via leuke berichten op social media in het formaat passend bij dat kanaal. Helaas, one size does not fit all!
  9. ADVERTEER! Ja, betalen pannenkoek 😁!!! Adverteren via social media is relatief goedkoop vergeleken met print advertenties. De tijd dat we nog succes op social media hadden zonder advertenties ligt ver achter ons. Je target je advertentie in een voor jou relevante locatie/regio en je kiest je doelgroepen zorgvuldig. Geen ervaring? Adverteren kun je leren!
  10. Gebruik video in je marketing. Dit kunnen zeer eenvoudige slideshow video’s zijn en die kun je zelf maken en hoeven niet veel te kosten. Een video van 15 seconden werkt top voor een advertentie. Zorg dat je in de eerste halve seconde van de video GEEN tekst, logo etc. gebruikt – dan word je video minder goed gezien. Bedenk goed dat mensen elke dag duizenden content stukjes voorbij zien komen, dus maak het oprecht, relevant en fun – dan heb je de grootste kans dat je komt bovendrijven.

Over de Social Marketing Doctors

De Social Marketing Doctors is een full service marketingbureau met een online specialisatie. We zijn een groep samenwerkende zelfstandigen in het (online) marketingvak. We vormen teams gebaseerd op de behoeften en middelen van onze klanten. Wij werken met wat we liefkozend: ‘nerds in their niche’ noemen. (Online) marketing professionals met een absolute passie voor wat zij doen en daar ook goed in zijn. De LLP is eigendom van Nathaly van Grinsven en Nicoline Maes.