Omdat het kan – netwerken anno 2019

Mieke Langenhuizen, Social MondayTechnologie heeft ons leven ingrijpend veranderd. Vroeger vertelden mensen elkaar verhalen rond het haardvuur. In het verre verleden zelfs via rotstekeningen. De behoefte om te vertellen en te communiceren is van alle tijden. Voor de uitvinding van de boekdrukkunst was het echter lastig om verhalen te laten ‘reizen’. Mondelinge overlevering was de manier om een verhaal zijn weg te laten vinden. Fysieke afstand vormde daarbij een hindernis. Het gedrukte boek opende een nieuwe wereld van mogelijkheden. En de laatste decennia voltrekt zich een nieuwe mediarevolutie. Iedereen kan publicist worden. Even een account aanmaken op een van de vele blog platforms (of sociale netwerken) en je kunt alles delen met de buitenwereld. Mensen zijn niet veranderd, de technologie wel. Nog steeds willen we verhalen vertellen, net zoals de oermens die rotstekeningen maakte. Het grote verschil is dat iemand aan de andere kant van de wereld nu je verhaal kan lezen.

Nieuwe contacten opdoen; online netwerken

We leven in een netwerkeconomie. Het draait niet alleen om wat je kunt, maar ook wie je kent. LinkedIn is het symbool hiervan. Niet alleen kan je je netwerk er onderhouden, maar het is ook zichtbaar wie de relaties van je relaties zijn. Je netwerk is een currency. Met de juiste connecties bereik je meer en lever je ook waarde aan je netwerk. Bloggen kan een manier zijn om je persoonlijke netwerk uit te breiden. Je kan je blog gebruiken als een conversation starter. Soms wordt je ook benaderd naar aanleiding van iets wat je geschreven hebt. Overigens zou ik dit zelf nooit als primaire drijfveer zien om te bloggen. Een goede blogpost schrijven kost tijd en energie. Als het je puur om netwerken gaat, kun je ook de nodige congressen en borrels aflopen.

Blog door: Mieke Langenhuizen,  Social Monday