‘Als ondernemer moet je zo veel mogelijk opdrachten binnen zien te halen’. Dat is de opvatting waarmee ik, ruim 10 jaar geleden, mijn bedrijf begin. Als nieuwbakken ondernemer wil ik stevig aan mijn omzet werken dus ik maak het best bont: ik fotografeer alles wat maar gefotografeerd kan worden: bruiloften, broden, baby’s, feestjes, familiefoto’s, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar wat ik ook probeer, het werkt niet… hoe val ik op?

Allereerst omdat ik lang niet alles leuk vind om te doen. Zo levert de ene opdracht me veel voldoening op terwijl de andere opdracht me alleen maar energie kost. En dan nog iets: het kost me moeite om voldoende opdrachten binnen te halen. Mailings, netwerkborrels, social media…het gaat maar niet vanzelf. Gek toch?

En dan verandert er iets…

Ga voor goud

Ik besluit me toe te leggen op portretfotografie voor bedrijven en magazines. Het type opdrachtgevers waarmee ik prettig samen kan werken. Het soort werk waar ik blij van wordt. Ook mijn website pas ik aan. Ik laat alleen nog maar het werk zien dat ik écht wil maken. Het voelt best spannend om m’n ‘etalage’ zo enorm uit te dunnen, maar dan gebeurt er iets bijzonders: er komen ineens veel meer aanvragen binnen. Het lijkt wel alsof er alleen nog maar ‘leuke’ opdrachten binnenkomen. Meer werk, leuker werk, en dat terwijl ik voor mijn gevoel juist afscheid heb genomen van heel veel kansen.

Beperk jezelf

Toch is dat niet gek. In de woorden van de Duitse filosoof, schrijver en dichter Goethe: ‘In de beperking toont zich de meester’. Wie iets groots bereiken wil, moet zich beheersen en regels volgen. Vrij geïnterpreteerd: Door je te beperken en gedisciplineerd te werken, kom je tot meer. Het is die tip die je zo vaak hoort: kies je niche en je valt op. Liever één ding heel goed doen dan tien dingen half. Dat geldt voor de dienst of het product dat je verkoopt, maar ook voor alles eromheen. In je marketing werkt dat dus ook zo. Val op!

Val op

Laat je als restaurant wekelijks meer dan 20 foto’s van gerechten en aankleding zien of toon je eens per dag een foto die laat zien waar je voor staat? Ik weet zeker dat die ene foto veel meer op gaat vallen.

In mijn werk als fotograaf is het net zo: wat je uiteindelijk op mijn website en social media ziet, is nog geen 10% van het werk dat ik maak. En dat is niet erg. Juist door heel erg kritisch te zijn, val ik meer op, weten mensen beter waar ik voor sta én bereik ik dus beter de juiste mensen. Dat wil jij toch ook?

Kortom: durf jezelf te beperken. Ga voor die ene foto. Werk gedisciplineerd aan het beeld van jou en je onderneming. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, werk aan je herkenbaarheid en ik weet zeker dat je meer op gaat vallen!

zzp NOB boost colleges

Dit blog is onderdeel van zzp NOB boost colleges. 

zzp NOB boost organiseert BOOST COLLEGES. Het doel is om jou zo via de digitale snelweg aan de hand van verschillende thema’s weer op weg helpen nu Nederland na deze bijzondere tijd weer opstart! Volg onze sociale media kanalen en lees hoe je deze colleges kunt bijwonen of bekijk HIER de video’s als je terug wilt kijken