Tal van excuses worden door starters gebruikt om het ontwikkelen van hun website uit te stellen: te duur, te moeilijk, weet niet waar te beginnen of geen tijd. Met die reden schreven webbouwer Frank Bogaard en brand designer Evelien Baert (thekicktrip.nl) dit artikel. Om jou als zelfstandige een handje te helpen. Om op eigen tempo én zonder veel kosten online zichtbaar te worden.

In dit artikel leggen Frank en Evelien in 10 stappen uit  wat je moet doen om zelf een succesvolle website te maken voor jouw bedrijf. Dat is namelijk best simpel, maar niet eenvoudig zonder de juiste handvatten.

Je zal er ook van staan te kijken hoe weinig techniek er bij komt kijken tegenwoordig. We gaan ons daarom concentreren op de onderdelen die bepalen of jouw website succesvol wordt: een helder doel, degelijke voorbereiding en focus op de inhoud. In de eerste 7 stappen gaan we de content schrijven en input verzamelen, in de laatste 3 stappen gaan we pas echt bouwen.

1. Ontdek je waarom

Iedere organisatie weet wel wát ze doen, wat voor product of dienst ze aanbieden. En velen weten ook nog wel hoe ze dit doen. Maar er zijn er maar weinig die communiceren waarom ze doen wat ze doen. En laten nou juist dat de meest succesvolle organisaties zijn. Daarmee onderscheid jij je van je concurrent. Dus ga voor jezelf na waarom je je bedrijf bent begonnen, wat jou het meeste motiveert, waarvoor je je bed uitkomt in de ochtend, waar je in gelooft en wat jouw waardes zijn. “People don’t buy what you do, people buy why you do it”. Denk goed na over jouw waarom en schrijf deze op zoals je het aan een potentiële klant zou pitchen. Deze plaats je straks op de over ons pagina. Vervolgens kan je een korte versie schrijven die je op je homepage komt. Een succesvolle website begint met jouw ‘why’!

2. Wat heb je te bieden?

 

2. Wat heb je te bieden - diensten

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar schrijf voor jezelf op wat je precies aanbiedt. Voor welke diensten en producten is jouw perfecte klant bij jou aan het goede adres.

Het kan een uitdaging voor je zijn om keuzes te maken. Misschien wil je wel alles bieden, of kun je gewoon ontzettend veel. Prima, maar hou er rekening mee dat je website bezoeker dan snel de weg kwijt is. Kies dus enkele belangrijke producten of diensten (of meest waardevolle) en omschrijf deze goed. Prima om eerst meerdere producten te omschrijven en deze zelfs op de ‘diensten’ pagina van je website te tonen. Maar kies daarna enkele producten (of liever zelfs één) die alle aandacht krijgen op jouw homepage.

Ben je een duizendpoot, dan kun uiteraard kun je nog steeds al die andere diensten bieden. Maar dat komt vanzelf ter sprake als je met die perfecte klant aan tafel zit.

Kies jouw belangrijkste diensten en omschrijf deze goed.

3. Laat zien wie je bent

Potentiële klanten willen zien met wie ze het genoegen hebben, wie het gezicht is achter het bedrijf. Zorg dat je iets over jezelf en je bedrijf vertelt; wie ben je, wat zijn je ervaringen, wat is je missie? Maak het zo persoonlijk mogelijk, dat wekt vertrouwen. En vergeet ook niet een professionele foto van jezelf te plaatsen. Heb je een team waarmee je (samen)werkt? Laat dan je teamleden ook zeker zien. Plaats dit onder het kopje of pagina over ons. 

4. Overtuig met resultaten

Overtuig met resultaten

Zodra iemand je website bezoekt willen ze zien wat je kan. Je kan een prachtig verhaal vertellen, maar uiteindelijk heeft jouw potentiële klant een vraag en daarvoor heb jij mogelijk de oplossing. Overtuig ze met eerder geboekte resultaten, zoals een portfolio, verschillende cases, concrete cijfers, referenties of aanbevelingen.

Een belangrijk tip voor jouw succesvolle website: overtuig bezoekers met geboekte resultaten zoals een portfolio.

5. Deel je kennis

Je hebt vaak meer kennis dan je zelf zou denken. Wat voor jou al heel vanzelfsprekend is, is voor de ander een eyeopener. Zorg dus dat je je kennis deelt, zo word jij als kennispartner gezien en gaan bezoekers ook beter begrijpen wat je in huis hebt. Dit kan door middel van blogs, artikelen, vlogs of podcasts. Het zorgt daarnaast voor een betere vindbaarheid van jouw website. Vergeet je kennis ook niet te delen via Social Media.

6. Zorg voor pakkende branding

Branding is een breed begrip. Velen denken dat dit alleen je huisstijl is, maar het gaat om een totaalbeleving van jouw bedrijf, product of dienst dat jou onderscheidt van de concurrent. Daar vallen ook punt 1 t/m 5 onder. Daarnaast onderzoek je waar jouw doelgroep naar op zoek is, wat kenmerkend is voor jouw product of dienst, en wat de concurrentie doet (en jij niet moet doen). Heb je dit helder? Ga dan opzoek naar inspiratie voor je huisstijl; bijvoorbeeld tijdens het winkelen, bij andere bedrijven, posters in bushokjes, of online op pinterest.com, instagram.com of behance.net. Bepaal aan de hand daarvan je:

  • Kleuren: kies voor niet meer dan 3 kleuren, anders wordt het een kermis. Ga voor 2 basiskleuren en een accentkleur. Gebruik de kleuren of kleurtinten om de hoofdstukken of onderdelen van jouw website van elkaar te onderscheiden d.m.v. kleurvlakken.
  • Typografie (lettertypes): kies ook hier niet meer dan 3 lettertypes. Een lettertype voor je bodyteksten, een lettertype voor je kopteksten en een extra lettertype voor mogelijke accenten.
  • Vormtaal: welke vormen passen bij jouw product, dienst of doelgroep? Rond, vierkant, straks, speels? Deze vormen kan je in je volledige huisstijl doorvoeren waardoor het herkenbaar wordt binnen je branding.
  • Tone of voice: hoe spreek jij je doelgroep aan, moet het serieus en zakelijk zijn of mag het wat losser en informeler zijn? Spreek je vanuit jezelf of vanuit derde persoon? Omschrijf het op die manier zoals je ook tegenover een klant aan tafel zou doen. De teksten schrijf je daardoor makkelijk zelf, maar laat het ook even checken door een vriend, partner of collega.
  • Beeldtaal: fotografie is enorm bepalend voor de uitstraling van je website. Je website valt of staat met het beeldmateriaal. Heb je geen budget om een fotograaf in te schakelen, dan zijn er prima gratis stockbeelden te vinden op o.a. unsplash.com of pexels.com. Maar vergeet niet dat eigen en uniek beeldmateriaal je zal onderscheiden van jouw concurrent. Gebruik de beelden in je header of om lange teksten te breken. De bezoeker zal je dankbaar zijn 😉
  • Oneliner(s): één of enkele zinnen, ook wel slogans genoemd, die kort je doelgroep prikkelen, een belofte laten zien of op een aantrekkelijke manier samenvat wat je doet.
  • Illustraties: soms is het prettig om icoontjes te gebruiken. Dit zorgt voor speelsheid op je website en hiermee kan je onderdelen (bijvoorbeeld je diensten) op je website net even wat beter van elkaar onderscheiden. Wat zorgt voor overzicht en structuur. Standaard icoontjes kan je integreren door bijvoorbeeld ‘Font Awesome’ te gebruiken in je website. Dat is een collectie van duizenden iconen die direct op je website te gebruiken zijn. Formaat en kleur kun je eenvoudig afstemmen op je ontwerp.
  • Logo: heb je je vormen, kleuren en typografie helder? dan rolt een logo er zo uit! Dit hoeft niet heel moeilijk te zijn, met een mooi en passend lettertype kom je vaak al een heel eind.

Tip: maak een moodboard van bovenstaande punten, zo zie je precies of de huisstijl goed voelt en bij je (bedrijf) past. Heb je hulp nodig bij je branding? Bel ons dan voor een gratis (telefonisch) adviesgesprek.

Heb je bovenstaande punten goed in kaart? Dan heb je het meeste werk achter de rug. In de laatste 3 punten gaan we alle input bij elkaar plaatsen tot een website.

7. Bepaal de structuur

 

7. Call to Action

 

Wat komt waar te staan? Teken dit voor jezelf uit met vlakken (per pagina). Je start bovenaan altijd met een pakkende header. Dit is het eerste wat je bezoekers zien en dient dus meteen duidelijk en prikkelend te zijn, beeld en tekst zijn dus enorm bepalend op dit punt. Daaronder bepaal je in welke volgorde je punt 1 t/m 5 wilt verwerken. Ga na welke items voor jou en je doelgroep belangrijk zijn en dus bovenaan moeten staan, dit kan voor iedere ondernemer weer anders zijn. Vervolgens bedenk je welke vlakken een CTA (call to action) bevatten en welke onderdelen een nieuwe pagina (doorklik) nodig hebben. Het thema dat je kiest bij punt 9 kan je aanpassen tot jouw bedachte structuur.

Call to Actions

Zorg dat je bezoeker niet tegen een zogenaamd ‘dead end’ aanloopt. De mogelijkheid om verder te klikken of iets achter te laten is belangrijk om de bezoekers te binden. Een contactformulier onderaan je website is natuurlijk vanzelfsprekend, maar zorg ook voor genoeg contact- of interactie mogelijkheden in je teksten en artikelen. Hiermee is de kans groter dat je bezoeker blijft hangen op je website en contact met je opneemt.

Met een contactformulier en call-to-action voorkom je dat bezoekers tegen een ‘dead end’ aanlopen.

8. Domein en webhosting

Om jouw website bereikbaar te maken heb je twee dingen nodig: een domeinnaam (www.jouwbedrijf.nl) en een webhosting pakket. Kies een domeinnaam die makkelijk te onthouden is, waarin jouw bedrijfsnaam in terug komt. Op de website van sidn.nl kun je opzoeken of deze naam nog beschikbaar is. Jouw webhosting partij heeft daar vaak ook tools voor om dit te onderzoeken en meteen te registreren.

Domeinnaam

Zit jouw doelgroep vooral in Nederland, kies dan voor een .nl domein. Ga je internationaal ondernemen of is .nl al bezet dan kun je uitwijken naar .com, .org of .eu. Daarnaast zijn er tegenwoordig ontelbaar nieuwe domeinextensies zoals bijvoorbeeld .amsterdam, .green en .surf. Als de bekende domeinnamen al bezet zijn kun je dus altijd nog iets creatiefs bedenken. Maar onderzoek jouw gekozen URL en bedrijfsnaam goed, daarmee voorkom je dat potentiële klanten per ongeluk bij de concurrent terecht komen en voorkom je eventuele verwarring. Welke je kiest heeft overigens geen invloed op jouw vindbaarheid (SEO). Kies dus gewoon iets dat relevant en logisch is.
Een .nl domein zou je ongeveer €10,- per jaar moeten kosten.

Webhosting

Om je website te installeren heb je een webhosting pakket nodig. Hierbij begint de keuzestress vaak, en iedereen zal een andere partij aanraden. Als zzp’er hoef je niet meer dan €100 per jaar uit te geven, maar we raden af voor de allergoedkoopste te gaan. Om webhosting zo voordelig mogelijk aan te kunnen bieden worden servers vaak gedeeld met honderden of zelfs duizenden websites. Als die websites een slechte reputatie hebben dan kan dat invloed hebben op jouw website, bijvoorbeeld in de vorm van snelheid of veiligheid. Kijk ook goed naar service en bereikbaarheid. Veel partijen bieden alleen online ondersteuning. Vind je dat niet prettig, ga dan voor een bedrijf die je kan bellen.

Heb je iemand die je helpt met de techniek van jouw website, dan kunnen zij vaak een partij aanraden of dit helemaal voor je regelen. Wil je dit zelf doen, dan raden we aan dit bij Transip te doen. Ze leveren goede kwaliteit, prima service, en je kan WordPress met een paar klikken installeren zonder technische kennis. En dat is erg handig voor de volgende stap!

9. Selecteer en installeer WordPress thema

Selecteer een WordPress thema

WordPress is een CMS (Content Management Systeem) waarmee je zonder technische kennis jouw website kan opzetten en de inhoud kan bewerken. Hoe jouw website eruit ziet wordt bepaald door het gekozen thema. Dat thema is vervolgens weer geheel aan te passen zodat deze aansluit op jouw huisstijl. Tijd dus om een WordPress thema te kiezen!

WordPress thema kiezen

Aan WordPress thema’s geen gebrek en dat maakt een keuze maken hierin niet eenvoudig. Daarom hebben we twee thema’s voor jou geselecteerd. We hebben namelijk al ontzettend veel thema’s getest in de praktijk en daarbij alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Ons advies: kies niet zomaar een thema omdat ie mooi is. Zo voorkom je later in het proces tegen beperkingen aan te lopen.Met onderstaande thema’s kun je jaren vooruit en ze worden continu doorontwikkeld door een professioneel team. Dat geeft vertrouwen. Daarnaast hebben ze erg veel kant-en-klare demo’s die je met een druk op de knop kan installeren. Via onderstaande links kun je deze demo’s vinden. Neem de tijd om daar eens goed doorheen te bladeren en kies een opzet die het beste bij je past. Deze ga je namelijk straks gebruiken als startpunt voor jouw website. Daarbij kun je altijd de volgorde van elementen verschuiven of bepaalde onderdelen helemaal weglaten. Zo sluit het goed aan bij je eerder bepaalde structuur, al zul je zien dat deze nu wellicht iets wijzigt met deze nieuwe inspiratie.

Kies een demo uit deze twee WordPress thema’s:

Divi theme

Astra theme

Kies een Astra of Divi thema, deze worden continu doorontwikkeld.

WordPress installeren

Bij deze stap gaan we er vanuit dat je een webhostingpakket hebt waarmee je WordPress zelf eenvoudig kan installeren of dat jouw webhosting partij dit voor je kan doen.

Heb je voor Transip gekozen, zoals in de vorige stap besproken, dan kun je WordPress zelf installeren vanuit je account. Er zit simpelweg een knop “Wordpress installeren” en de rest gaat vanzelf. In dit artikel van Transip kun je meer informatie vinden. Tijdens de installatie maak je een gebruikersnaam en wachtwoord voor jezelf waarmee je straks kan inloggen op WordPress.

Je hebt nu je eigen website, en deze is bereikbaar via jouw domein! We gaan deze nu verder invullen op basis van alle voorgaande stappen.

Thema en demo installeren

De door jouw gekozen demo website kun je nu gaan installeren. Dat betekent dat de volledige demo website klaargezet wordt, inclusief tekst en foto’s. Dat maakt het voor jou makkelijk om deze elementen te vervangen met jouw eigen tekst en beelden.

Heb je voor Divi theme gekozen, dan doe je dat als volgt:

  1. Log in, ga naar Pagina’s en klik op “nieuwe pagina”.
  2. Daar klik je op de paarse knop “De Divi opbouwfunctie gebruiken” waarna een popup verschijnt.
  3. Klik op “layout kiezen” om jou eerder gekozen demo te selecteren.
  4. Kies de gewenste pagina en klik op de groene knop “Use this layout”.
  5. Even geduld, en je pagina staat klaar zodra je op publiceren klikt!

Werk je met Astra theme, dan volg je deze stappen:

  1. Log in, ga naar “Weergave” en klik op “Astra Starter Sites”
  2. Klik op de eerder gekozen demo.
  3. Je ziet nu een voorbeeld waarbij je aan de linkerkant een aantal opties ziet.
  4. Vink alle opties aan, en klik op “Import Site”
  5. Klaar! Alle pagina’s uit de demo staan nu klaar op jouw website.

10. Invullen pagina(‘s)

Bekijk het filmpje ‘getting started with the Divi Builder’ of ‘Astra Theme Quick Start Guide’ zodat je kunt beginnen met het vullen van je website.

Zorg dat je de structuur aanhoudt zoals je eerder bepaald hebt bij punt 7. Je kan beelden en kleurvlakken gebruiken om onderdelen van elkaar te onderscheiden. Vanuit het gemaakte moodboard kan je de kleuren, typografie, beelden en vormen bepalen. Plaats onderdelen niet te dicht op elkaar, maar zorg voor genoeg marges. Ook in de regelafstand bijvoorbeeld, dit leest prettig en houd het overzichtelijk.

Te grote beelden in je website zorgen voor een lange laadtijd. Daar zit niemand op te wachten, dus zorg dat je je beelden altijd verkleint met behoud van kwaliteit. In de mediabibliotheek van WordPress kan je de beelden zelf verkleinen. Selecteer een beeld, ga naar afbeelding bewerken en aan de rechterzijde verschijnt de mogelijkheid om de afbeelding te schalen. Vergroten kan helaas niet, want dit vermindert de kwaliteit van je beeld.

Is je website volledig gevuld en ben je helemaal blij?! Lanceren maar! Klik op de knop ‘publiceren’ en schreeuw het van de daken, want dit pareltje mag gezien worden 🙂

Het lijkt veel, maar als je het opdeelt in kleine stukjes, dan valt het écht mee! Download deze handige checklist, zodat je makkelijk en overzichtelijk alle stappen zelf kan doorlopen. Dan vergeet je zeker weten niks!

=> Download de checklist <=

Over de Auteurs

Frank Bogaard van Defakto Webdesign

Frank is eigenaar van Defakto Webdesign en mede-initiatiefnemer van The Kicktrip. Met een sterke achtergrond in Design en IT helpt Frank ondernemers online scoren makkelijk te maken. Als echte WordPress expert ontwikkelt hij doordachte en praktische WordPress Websites.

Evelien Baert van PULZ Brand Design

Evelien is eigenaar van PULZ Brand Design en mede-initiatiefnemer van The Kicktrip. Als Brand Designer helpt zij om je dromen waar te maken en je merk tot leven te wekken. Zij gaat voor het creëren van verrassing, blijdschap en trots.

 

connect

© 2018-2019 ZZP nob BOOST - foto's door Clicking Images - website door Social Marketing Doctors - disclaimer