Veel zelfstandig professionals worstelen wel eens met een (tijdelijk) gebrek aan klanten. Dan is het lastig om manieren te vinden om die klanten wél te vinden en aan je te binden. Het komt vaak voor voor dat deze ondernemers hun diensten gratis of bijna voor niets aan gaan bieden, in de hoop zo klanten aan zich te kunnen binden. De advertenties op Facebook liegen er dan ook niet om.
Waarom niet gratis of bijna voor niets?
Waarom zou je? Je bent professional en daar mag je voor betaald worden! Het lijkt aantrekkelijk om door gratis te laten zien wat je kunt o snel klanten te werven. Maar dan heb je een dienst gratis geleverd en blijft die klant dan ook bij jou? Of wil die klant misschien nog wel méér gratis. En daarnaast is het ook niet makkelijk van de ene op de andere dag bij die klant het volle pond te vragen. Dat is een eerste dilemma. Daarnaast kun jij bij het verlenen van gratis diensten tegen het probleem aanlopen dat je geen duidelijke afspraken met elkaar hebt gemaakt. Het is toch immers gratis. Die onduidelijkheid leidt niet tot een trouwe klant, maar leidt tot frustratie en de klant haakt af. Grote kans dat deze klant tegen zijn relaties zegt dat ze niet bij jou moeten aankloppen. Weg beoogd effect van een gratis dienst. Een tweede dilemma.
Je collega’s werken ook niet gratis of voor niets
En wat denk je van jouw concullega’s? Zij zijn net zo goed als dat jij bent, zij lopen tegen dezelfde uitdagingen aan en zij vragen wél een regulier uurtarief. Je prijst jezelf hier mee uit de markt. Je bent een professional met een dienst van waarde, net zo goed als jouw concullega’s. Het effect wat je beoogd met iets gratis of bijna voor niets aan bieden, verzwakt je positie ten opzichte van jouw vakgenoten. Gratis is in dit geval niet duurzaam en heeft uiteindelijk niets te maken met een goede klantrelatie. Het derde dilemma; oneerlijke concurrentie.
Je bent niet de enige zzp’er die worstelt met eerlijke tarieven
En je bent heus niet de enige zzp’er die worstelt met tarieven of die wel eens de vraag krijgt – of zelf overweegt – om iets voor niets te doen. Zoek op Twitter voor de gein eens naar de hashtag #nietbijdebakker, je zult verbaasd zijn over welke vragen zzp’ers door opdrachtgevers krijgen voorgelegd. Het zzp nob BOOST project biedt zzp’ers een besloten community om vragen te stellen. Ook over tarieven, offertes of andere moeilijke onderwerpen. Niets is fijner dan met gelijkgestemden te overleggen wanneer je ergens over twijfelt. Je kunt de community vinden in deze besloten groep op Facebook.
Wat wil de klant?
De klant wil een oplossing voor zijn probleem. En jij moet zorgen dat jij die oplossing kan bieden. Het gaat dus over de inhoud van jouw dienst. Sluit deze aan bij wat de klant wil? Kun jij samen met de klant een plan maken waarin wordt toegewerkt naar de oplossing? Daar wil een klant écht wel voor betalen. Want jouw oplossing heeft een meerwaarde voor de klant, het draagt bij aan een verbetering in zijn onderneming.
Jouw uitdaging is de waarde van jouw dienst zo goed verwoorden dat de klant deze waarde ziet als oplossing voor het probleem. Dit betekent dat je de klant goed moet kennen. Want waarom komt deze klant specifiek naar jou toe voor een dienst? Of als je de klant zelf benaderd; waarom zou de klant bij jou moeten zijn met zijn vraag? Dat is een investering die op lange termijn blijft werken. Dit is de start van een duurzame klantrelatie. En deze relatie is gebaseerd op vertrouwen.
Ken jij jouw ‘unique selling point’ als zelfstandig ondernemer?
De realiteit is dat veel zelfstandig professionals hun unique selling point niet goed in het vizier hebben. En met het aanbieden van gratis diensten schieten ze als het ware met hagel om die klant maar binnen te halen. En dit werkt niet. Wat wel werkt is jouw eigen dienst door en door kennen en weten waar jouw meerwaarde ligt. Dus de vraag kunt beantwoorden waarom de klant met zijn probleem bij jou moet zijn. Een goed ondernemersplan geeft hier houvast in. Je wordt dan gedwongen deze zaken goed op een rij te zetten en het helpt je die focus te krijgen en hopelijk ook te houden. Een goed ondernemingsplan dat je (samen met deskundigen) maakt is een betere investering dan ‘gratis’. Ook als je al een tijd bezig bent als zelfstandig professional loont het om een ondernemingsplan te maken. Het is een nieuw ijkpunt, en geeft je waarschijnlijk ook nieuwe inzichten. Zo’n plan is een hulpmiddel, je moet het tenslotte altijd zelf doen!
Mag ik nu niet meer gratis doen als zzp’er?
Nee, behalve voor dat fantastische goede doel bij jou uit het dorp of voor je nichtje dat helaas lijdt aan en zeldzame ziekte en hulp zoekt bij fundraising.
Wat je wel kunt doen voor een klant is bijvoorbeeld op meer-uren korting aanbieden, of een pakket maken dat op onderdelen duurder is dan wanneer een klant het totale pakket afneemt. Je kunt de trouwe klant belonen met een korting op nieuwe diensten – onder voorbehoud dat de eerder afgenomen diensten woeden gecontinueerd. Zo zijn er vele varianten.
Onthoud dat de klant op zoek is naar oplossingen en gratis is dan bijna altijd voor niets en leidt bijna nooit tot een goede oplossing. Niet voor jou en niet voor de klant.
Wil je nog meer goede ondernemerstips zo in je inbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief van zzpnobboost. We houden je dan op de hoogte van het laatste nieuws, de opkomende events en je krijgt meer van dit soort ondernemerstips zo in je inbox!