Wat is belangrijk in coronatijd?

Mijmeringen van een zelfstandig ondernemer tijdens de Coronacrisis

Gratis heeft geen waarde. Ondernemers verkloot je markt niet!” schrijft Danielle Braun in haar column in de financiële telegraaf (30 maart 2020). Ruim een week vóor haar column verschijnt, verbaas ik me over de hoeveel gratis trainingen, cursussen én coachgesprekken, die ineens aangeboden worden. De woorden van Danielle zijn precies raak. 

Onrust, rust en helderheid

De ernst van de situatie kon me niet ontgaan: het Coronavirus heeft Nederland in zijn greep. En daar zat ik dan. Flex-werkend thuis, want de flex- locatie was gesloten. In eerste instantie voelde het als verlichting. Het werd rustig om me heen, en ook van binnen. Alsof het een beetje verplicht vakantie thuis was. Mijn wereld kwam tot stilstand leek het wel. En ineens was er die digitale hausse aan ideeën, gedachten, mogelijkheden van video, webinars, online coachen en overleggen. Ja, daar liggen opties voor me… dat kan ik gaan doen! Maar toch.. ik werd er onrustig van, ik wilde helemaal niet zo snel in wat nieuws springen. Alleen maar omdat het kan. 

Weekstart Zoemende SalesBeweging

Tijdens een zoemende SalesBeweging (weekstart van zelfstandigen die elkaar scherp houden op sales- en marketinggebied) vertelde een van de deelnemers hoe een deel van haar werkzaamheden gewoon doorging, een ander deel een online variant werd en een ander deel verviel. En ineens had ik mijn antwoord: online past niet bij mijn dienstverlening. 

Ik hoef geen gekke sprongen te maken om mijn dienstverlening om te gooien. Nee, ík ben mijn dienstverlening. Ik knoop de informatie uit de organisatie bij elkaar door fysiek aanwezig te zijn in de organisatie. Door te overleggen met de verschillende belanghebbenden, zowel aan de gevende kant als aan de ontvangende kant. Door gesprekken op te vangen in de ‘wandelgangen’. Door discussies te ‘vangen’ in tekeningen. Ik breng in kaart wat er speelt en breng structuur aan, zodat helder wordt wat nodig is. In dat proces verbind ik mensen met elkaar en met de doelstellingen van het project. Daardoor kunnen zij ieder vanuit de eigen rol de verantwoordelijkheid nemen over het project en het zo tot een succes maken. 

Hier en nu

In plaats van mijzelf te storten op het ontwikkelen van een digitale dienstverlening gebruik ik mijn tijd om te onderzoeken wat deze situatie met mij doet, met mijn waarde als zelfstandige en met mijn waarde als mens. Ik maak me voorstellingen van hoe mijn werkzame leven er uitziet na deze crisis. Maar laat dat ook gauw weer los. Ik heb namelijk geen idee hoe de wereld er dan uitziet. Wat ik wel weet, is dat ik van waarde ben wanneer ik fysiek aanwezig ben in een organisatie. 

En jij? Hoe is het met jou?

Voel je je opgejaagd door berichten in je netwerk? Raak je in paniek? Doe dan nog even niets. Wordt rustig en vind jouw zelfvertrouwen terug. Sta jezelf toe dat het nu ‘shit’ is. Ontdek wat er wél is, waar je mee kunt starten. Ga doen wat je kunt, vanuit zelf-vertrouwen en eigen-waarde. 

Ná een crisis kun je betekenis geven aan wat er gebeurt is, wat je geleerd hebt. Net zoals je een project evalueert: stilstaan bij wat er goed ging, beter kan en wat je vervolgens gaat doen met het geleerde. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Daar kom je pas aan toe, als je uit de crisis bent. 

Denk tegen die tijd nog eens aan mij; vraag me wat ik voor jou en jouw organisatie kan betekenen. Dan maken we off-line kennis en bespreken we jouw vraag. 

Voor nu: blijf gezond, blijf lachen en heb (jezelf) lief. 

Over Marja

Ik ben change manager en begeleid (IT) mens en organisaties in het doorvoeren van veranderingen. Dit doe ik vanuit de overtuiging dat iedereen vanuit eigen gedachten, gedrag en plek invloed heeft op zijn/haar omgeving. Mijn inspiratie haal ik uit de positieve psychologie, appreciative inquiry, secure based leadership en systemisch coachen. Ik voel mij verantwoordelijk voor leven in respectvolle relatie met mens en natuur en breng dit zo goed mogelijk in de praktijk in het hier en nu. 

Ik heb geen vitaal beroep

Geen job waarin ik mensen help te overleven. Maar een bullshitjob? Dat ook zéker niet. Ik bouw in rustiger tijden aan samenwerking in organisaties op basis van zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar, zodat het samenwerken in crisis-tijd vanuit blindelings vertrouwen gaat. Geen bullshit, maar serieuze business. 

“Gratis heeft geen waarde”. Die woorden vond ik precies raak in het stuk van Danielle Braun. Toch wil ik hier met de volgende voorbeelden wat nuance in aanbrengen: 

• ICT-(app-)diensten voor zorgprofessionals stellen hun diensten momenteel gratis ter beschikking. Tijdelijk. 

• Er ontstaan gefaciliteerde dagstarts waarin gelijkgestemden elkaar vinden in het duiden van wat er gebeurt. Voor een gedefinieerde periode gratis. Nu wordt een bijdrage gevraagd. 

• Ik zie collega-ondernemers die nu de tijd nemen om nieuwe (digitale) mogelijkheden te onderzoeken. Gratis. Om te leren en feedback te krijgen. Een variant op het testen van een workshop met een aantal collega’s. 

Heeft gratis geen waarde? Ik laat het aan jou om jouw antwoord te vinden. 

Marja van Solkema | maart-consulting.nl