10 beste apps voor zzp'ers

Als zzp’er ben je directeur, salesmanager, marketingmanager, verzorg je de catering en doe je de schoonmaak als het nodig is. Je bent een schaap met vijf poten, van alle markten thuis. En daarom is het belangrijk dat je je werk goed organiseert, zodat je ook nog wat tijd overhoudt voor andere belangrijke dingen in het leven. Daarom deelt zzp nob BOOST de 10 beste apps voor zzp’ers.

Zzp nob BOOST deelt de 10 beste apps voor zelfstandigen

1. Trello

Bij ons met stip op nummer 1 van beste apps voor zzp’ers staat de handige projectmanagement Trello. Er zijn stiekem al heel veel professionals die het gebruiken. Dus de kans is groot dat ook jouw klanten er wel eens mee gewerkt hebben. Waarom is het zo handig? Het is super eenvoudig om te gebruiken. Je maakt borden per project. Elk bord kent meerdere lijsten met kaarten erop. Je gebruikt een kaart per taak. Op die kaart kun je ook weer vanalles toevoegen zoals bijvoorbeel den checklist. Wij werken op Trello met de Kanban methode. Deze video laat zien hoe het werkt. En nog een vette bonus, je kunt heel erg veel met de gratis versie van Trello. Probeer het eens uit. 

2. LastPass

Hoeveel van je kostbare tijd verspil je door steeds weer te moeten zoeken naar wachtwoorden? Al is het 4 minuten per dag, het is teveel en irritant. LastPass is een encrypted systeem met een browser extensie. Hierdoor kun je eenvoudig wachtwoorden toevoegen en kun je eenvoudig inlogger op al je devices. Je kunt beginnen met een gratis proefperiode. Daarna kun je door op de gratis versie (dan zijn sommige functies niet beschikbaar) of je stapt over naar een betaalde versie. De instap versie kost maar $ 2,- en dat is echt heel weinig voor zo’n handige app!

3. RescueTime

Er komt een moment dat je zo vol met opdrachten zit dat je te weinig uren in een dag hebt, tenminste, dat denk je. Met RescueTime ga je je tijd beter tracken en zie je vanzelf aan welke bezigheden je meer tijd besteed dan je van te voren zou hebben ingeschat. Ook kun je dagelijkse productiviteit doelen stellen. Het systeem kan je ook vanzelf uitloggen uit websites waar jij teveel tijd doorbrengt zoals Facebook en Pinterest op tijden die je zelf instelt. Hoe briljant is dat? (Tenzij je een social media expert bent uiteraard 😋) . Ook stuurt RescueTime je gedetailleerde rapporten over hoe je je tijd hebt besteed en wekelijks een rapport sturen. RescueTime Lite is gratis. Het geeft inzicht in de tijd die je doorbrengt op websites en apps, en je kunt doelen stellen en rapportages e-mailen. Wil je ook de tijd die je niet achter je computer doorbrengt weten en toegang tot de website-blokkeer tools dan betaal je $6 per maand. Daar lig je ook niet wakker van, toch?

4. Toggl

Als zzp’er word je vaak per uur betaald. Daarom is het belangrijk om je uren goed vast te leggen. Dat kan natuurlijk met een Excel spreadsheet. Maar we weten allemaal hoe dat gaat. Na een of twee dagen netjes bijhouden komt de klad erin en dan….oh laat ook maar. Dan is een app als Toggl superhandig. Je kunt gewoon een timer aanzetten, projecten invoeren en je tijd eenvoudig bijhouden. Je kunt je uren ook nog achteraf erin zetten. Extra handig wanneer je regelmatig aan diverse klanten tegelijk werkt. De app laat overzichten zien in handige grafieken. Er is een variant die gratis is en de betaalde variant kost een bescheiden $18 per jaar. 

5. Buffer – Social Media Management tool

Als zzp’er ben je ook vaak je eigen marketing afdeling. En natuurlijk hoort aanwezig zijn op social media daar ook bij. Gelukkig zijn er tools als Buffer die je helpen met het plaatsen en monitoren van je social media kanalen. Met Buffer heb je alles op een plek en hoef je maar een keer in te loggen. Buffer kun je gebruiken voor Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Twitter. De instap variant zou voldoende moeten zijn voor jou als zelfstandig ondernemer en die kost $ 15 per maand. Je krijgt 20% korting wanneer je voor een heel jaar betaald.

6. Forest – gratis time management app

Aaahh, rust. Met de forest app stel je een tijd in waarin je je telefoon niet mag gebruiken. Zo kun je je focussen op het afmaken van dat plan of rapport en even ongestoord doorwerken. Of je gaat met vrienden lunchen en je wilt even echt in het moment zijn. Dan zet je Forest aan. Terwijl jij ongestoord je ‘ding’ doet, zie je op je telefoon uit een klein zaadje een boom groeien. Pak je je telefoon voordat de ingestelde tijd om is toch op? Dan gaat de boom dood. De organisatie achter Forest heeft als doel om ook in het echt meer bomen te planten. Deze ‘zen’ app staat niet voor niets bij deze 10 beste apps voor zzp’ers.

7. Digitale Factuur

Zit jij nog te rommelen met facturen in excel? Overweeg dan de overstap naar Digitale Factuur. “De dag dat ik Digitale Factuur heb ontdekt, heeft mijn bedrijf veranderd” hoorden wij onlangs van een zzp’er. Dus gingen we op onderzoek uit. Digitale Factuur is een bijna gratis tool die je helpt om simpel en snel je facturatie te digitaliseren.  Digitale Factuur is een online systeem en heeft ook een app. Hierdoor heb je op elk gewenst moment overzicht in je facturen en financiën. Je maakt facturen in je huisstijl en deze worden via email als PDF naar je klanten verstuurd. Het mooie aan dit Nederlandse systeem is dat het super eenvoudig is om op te zetten. Verder is de helpdesk vriendelijk en altijd bereid om je even te helpen als je ergens mee zit. Van harte aanbevolen dus!

8. zzp BOOST nob app

De handige zzp BOOST nob app mag niet ontbreken in de beste 10 apps voor zzp’ers! helpt zelfstandige ondernemers om te blijven groeien. De app heeft een aantal leermodules die je, wanneer je een moment hebt, kunt doorlopen. De modules laten je kritisch nadenken over jezelf, je product of dienst en jouw bedrijf Ze helpen je om beter bij je kern te komen en om makkelijker business binnen te halen. Dus download de app en geef je bedrijf een boost!

9. Gmail

Gmail is een onderdeel van Google’s online set aan gratis tools. Het is een efficiënte e-mail service die makkelijk is op te zetten en goede virusbescherming en spamfiltering geeft. Je krijgt 15GB gratis opslag en hebt de mogelijkheid om je e-mail te synchroniseren met meerdere toestellen. Wanneer je met Gmail werkt ben je overal ‘connected.’ 

10. Google Drive

Een ander koekje uit dezelfde toolbox is de app Google Drive. Google Drive lost heel veel problemen waar je tegenaan loopt in een keer op. Het is je externe harde schijf, je kunt er altijd in werken zolang je wifi hebt – en je kunt er ook voor kiezen om Google drive te syncen met je computer. Het is een plek om foto’s op te slaan en te delen met anderen. Je kunt werkomgevingen maken voor projecten waar je aan werkt en zelfs samen tegelijkertijd aan hetzelfde document werken. Je kunt goed beheren wie wat kan zien. Ook kun je open folders maken waar je mensen vanuit je site naartoe stuurt, die kunnen daar dan zelf content downloaden. Het slaat alle acties vanzelf op en je kunt precies zien wie, wanneer en hoe lang iemand aan iets heeft gewerkt. Verder heeft Google heeft een gratis ‘office’ suite. Je kunt Google Drive weer koppelen aan bijvoorbeeld Trello en er zijn nog legio andere mogelijkheden. 

Wil je zelf nog apps toevoegen aan deze lijst van beste apps voor zzp’ers?  Deel jouw tips met ons!