Hoe bepaal je de kernwaarden voor jouw zzp ondernemening?

Hoe bepaal jij je zakelijke waarden voor jouw bedrijf. Een blog van Wilma van Dartel, dagvoorzitter tijdens het zzp BOOST event

Belangrijk voor jou als zzp’er: weeg je zakelijke waarden goed af

Je hebt vast al eens meer gehoord over het belang van waarden voor jezelf als mens. En wellicht weet je zelfs al wat jouw persoonlijke hoogste waarden zijn en handel je ernaar. Want ernaar handelen is van nog groter belang. Bij de aanstaande reorganisatie een aantal jaren geleden bij het laatste bedrijf waar ik in loondienst werkzaam was, kwamen mijn afdeling en mijn functie te vervallen. Als ik toen had geweten wat mijn persoonlijk hoogste waarden waren, was ik niet op de rand van een burn out terechtgekomen. Door diep zelfonderzoek en te investeren in begeleiding weet ik dat authenticiteit, vrijheid en een verschil maken mijn top 3 waarden zijn.

Daarnaast zijn er de waarden voor je bedrijf. Omdat je bedrijf niet over jou gaat, maar over de klant. En wat voor de klant belangrijk is in zakendoen met jouw bedrijf. Om mezelf even als voorbeeld te nemen: vrijheid is een topwaarde voor mij persoonlijk. Maar zit mijn klant daar wel op te wachten? Of heeft ie meer behoefte aan een andere waarde? Daarom is het belangrijk om erachter te komen wat jouw topwaarden (lees die van jouw ideale klant) zijn voor je bedrijf. Want door die uit te dragen, trek je klanten aan die zich daarbij thuisvoelen. Natuurlijk zit er een overlapping in je persoonlijke en zakelijke waarden; anders kun je zelf niet goed functioneren voor en in het belang van je klanten.

Wat zijn waarden?

Waarden zijn idealen en motieven die als nastrevenswaardig worden beschouwd. Het zijn opvattingen over wat belangrijk voor je is en wenselijk is in je leven. Bekende waarden zijn bijvoorbeeld rechtvaardigheid, betrokkenheid, integriteit, solidariteit, respect, moed, tolerantie, balans, collegialiteit, kwaliteitsrelaties, bijdragen, verschil maken, dankbaarheid, enthousiasme, vrede, vriendschap, gezondheid, liefde, geluk. En als je via google zoekt, kun je er vast nog meer vinden. Of bezoek deze lijst voor kernwaarden ter inspiratie.

Belangrijk voor jou als zzp’er: weeg je waarden zorgvuldig af! 

Velen, waaronder zzp’ers zijn zich niet bewust van hun waarden. Je hebt er vaak meerdere, de één wat belangrijker dan de andere. Het is ondoenlijk om ze allemaal evenveel waarde toe te kennen. Dat zou om gek van te worden zijn. Maar als je je top 3 waarden weet voor jezelf als persoon en daarnaast voor je bedrijf én er inhoud aan geeft, dan kom je er een stuk verder mee. Want het wordt gemakkelijker om keuzes te maken, om beslissingen te nemen.

Weet jij wat je top 3 zakelijke waarden en persoonlijke waarden zijn?
Sta daar eens goed bij stil en weeg het zorgvuldig af.
Waak ervoor voor de hand liggende waarden tot je top 3 te benoemen. Voorbeeldje: Velen zijn geneigd om gezondheid op de 1e plaats te zetten. Terwijl ze weinig bewegen, veel junkfood eten en ’t liefst bankhangen en zappen.
En te weinig tijd voor zichzelf nemen om tot rust te komen. Dan heeft gezondheid als hoogste waarde weinig betekenis. Ik weet het, het is geen goed voorbeeld, want gezondheid vinden we allemaal belangrijk. Maar als gezondheid je hoogste waarde is, dan leef je er ook naar, doe je er alles voor, neem je beslissingen die ervoor van toegevoegde waarde zijn. Want het is gemakkelijker om beslissingen te nemen zodra je weet wat je waarden zijn.

5 vragen om je zakelijke waarden te bepalen

Voor jou als zzp’er is het essentieel te bepalen welke waarden voor jou zakelijk belangrijk zijn. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

  1. Wat vind jouw ideale klant in een bepaalde situatie belangrijk?
  2. Waar gaat het je ideale klant om?
  3. Waar let je ideale klant vooral op?
  4. Wat moet er goed gaan?
  5. Wat mag er niet misgaan?

Ik kan me voorstellen dat het nog niet zo gemakkelijk voor je is om daar 1, 2, 3 antwoord op te geven. Ik heb één eenvoudige tip voor je: Vraag het ze! Verdiep je in je doelgroep. Door mijn ideale klant vragen te stellen, weet ik dat moed, integriteit en bijdragen belangrijke waarden voor ze zijn. En dus stem ik mijn zakelijke keuzes, beslissingen en communicatie daarop af. Dat geeft mij ruimte en energie om richting te geven aan wat ik het allerliefste doe, in een omgeving die het beste bij me past, met mensen (=ideale klant) die daarmee resoneren.

Wilma van DartelEn nu aan de slag met jouw zakelijke waarden!

En als je hulp wilt bij het ontdekken van je waarden, persoonlijk of zakelijk, dan heb ik daarvoor een fantastisch instrument om je daarbij te begeleiden. Op een manier die écht bij je binnenkomt en waarmee je meteen aan de slag kunt!
Dus neem contact met me op als je klaar en gemotiveerd bent om een volgende stap te zetten naar een beter lopend bedrijf, uitgaande van jouw ideale klant!

Wilma van Dartel
wilma@wilmavandartel.nl
www.wilmavandartel.nl

Kom ook naar de zzp BOOST en werk aan je bedrijf ipv in je bedrijf!

connect

© 2018-2019 ZZP nob BOOST - foto's door Clicking Images - website door Social Marketing Doctors - disclaimer