8 handige opstarttips voor zzp'ers van Paula Bakker.
Na de eerste fase van de corona crisis weer aan de slag als zzp’er!

Welkom aan boord!

Nederland is weer aan het opstarten na een bijzondere periode. Veel zelfstandige professionals die door de crisis niet aan de bak kwamen, kunnen weer aan de slag  en dat is goed nieuws! Dan heb je jouw eerste dag bij je nieuwe opdrachtgever en daar zit je. In de haast zijn ze vergeten te melden waar het toilet is, wat de wifi code is en waar je terecht kan voor een kop koffie. Stel jezelf eens voor dat dit het totale inwerktraject omvat van een nieuwe vaste medewerker, beetje vreemd toch? Bij zelfstandig professionals komt dit echter regelmatig voor. Opvallend is dat veel bedrijven kennismakingstrajecten hebben voor stagiaires, inwerktrajecten kennen voor vaste medewerkers, maar geen trajecten kennen voor de zzp populatie. Natuurlijk mag je verwachten dat een zelfstandig professional komt met de nodige kennis, soms zijn eigen materialen, meestal een specifiek gekaderde opdracht met doelstellingen en een einddatum. Daarom geef ik je deze opstarttips voor zzp’ers, zo kun jij weer lekker aan de slag.

De snelheid waarmee jij je als zelfstandig professional binnen de organisatie kan bewegen en daarmee efficiënt kan zijn, heb je zelf in de hand. Dit goed uitvoeren scheelt ook nog eens kostbare tijd. Je kent jouw vak, maar niet de gehele interne organisatie.

Neem de touwtjes zelf in handen met deze 8 opstarttips voor zzp’ers:

1. Informeer van tevoren de interne organisatie

Zorg ervoor dat de huidige werknemers op de hoogte zijn van jou komst. Vraag jouw opdrachtgever om dit voorafgaand aan de opdracht intern te communiceren. Heeft jouw opdrachtgever geen tijd? Neem dan zelf het initiatief en vraag de e-mailadressen van jouw collega’s en belangrijke stakeholders op binnen de organisatie en informeer ze zelf. Geef hierbij duidelijk aan wat jouw opdracht is en waarom er voor deze opdracht gekozen is voor een zelfstandig professional. Dit voorkomt dat andere medewerkers zichzelf bedreigd kunnen gaan voelen, jij jezelf welkom voelt en iedereen snel en efficiënt kan samenwerken.  

2. Schrijf de namen van je collega’s op

Niemand onthoudt op de eerste werkdag alle namen van nieuwe collega’s. Jij dus waarschijnlijk ook niet. En dat kun je gewoon zeggen. Handig is wel om te onthouden welk gezicht bij welke afdeling hoort.

3. Dit ben ik!

Bereid een korte pitch voor over jezelf. Wat ga je doen, wat heb je gedaan, waar woon je en wat doe je in het weekend?

4. Welkom

Plan alvast een moment van welkom en eventueel losse introductiegesprekken in met collega’s en/of stakeholders binnen de organisatie. Wanneer er niet fysiek met elkaar gewerkt wordt, overweeg dan een videoconferentie of telefonische vergadering.

5. Stel vragen en manage verwachtingen

Vraag van tevoren duidelijk uit wat jij nodig hebt om de opdracht succesvol te vervullen. Organigrammen van de organisatie, materialen of misschien tooling. Zorg dat deze gereed zijn voor aanvang van de opdracht.

6. Belangrijke telefoonnummers

Vraag van tevoren de telefoonnummers op van de verschillende afdelingen waarmee jij te maken kan krijgen. De IT helpdesk, de financiële administratie voor jouw facturen, de vervanger van de opdrachtgever tijdens zijn of haar afwezigheid. Zo kom je nooit voor onoplosbare problemen te staan tijdens de uitvoering van jouw opdracht.

7. Tussentijdse evaluaties

Plan alvast contactmomenten in met jouw opdrachtgever om de voortgang van het project te bewaken en tijdig bij te kunnen sturen.

8. Ontspan!

Ontspan en  leg de lat niet te hoog en realiseer je dat iedereen zo’n eerste dag heeft gehad.

Welkom aan boord zelfstandig professional…! En natuurlijk heel veel plezier met al jouw toekomstige opdrachten!

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze 8 handige opstarttips voor zzp’ers. Dit blog is geschreven door Paula Bakker, Freelance Recruitment Consultant. Wil je op de hoogte blijven via de blogs van Paula? Ga dan naar Paula’s People of volg haar op LinkedIn.